onsdag 25 juni 2008

Citron- och vit chokladmuffins

Kort och gott som det låter. Jag skulle rekommendera att man häller i mycket mer vit choklad, men annars är jag nöjd med receptet. Citronen gör muffinsen lite syrliga. Receptet ger ca 12 stora muffins.

Ingredienser:

5 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
125 g smör eller margarin (rumstempererat)
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
1 3/4 dl gräddfil
2 tsk rivet citronskal (ca 1 citron)
100 g vit choklad (snarare det dubbla, minst, men jag antar att det är en smaksak)

1. Hacka chokladen grovt.

2. Riv citronskalet.

3. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och chokladen i en bunke eller plastpåse.

4. Vispa smör och socker luftigt med elvisp. Vispa i äggen ett i taget. Tillsätt gräddfilen och citronskalet.

5. Rör försiktigt ner de torra ingredienserna lite i taget.

6. Fördela i 12 stora muffinsformar.

7. Grädda i ca 25 min på 200 grader.

Lycka till!

2 kommentarer:

Yeonni sa...

You evil evil woman.

Det här kombinerar två av mina favvisar; citron och vit choklad. Vilket innebär att du kommer kunna köpa min själ med muffins. How humiliating.

Sara sa...

The power is mine! Mohahahaha!