torsdag 26 februari 2009

Citron- och Hallonpaj - Glutenfri

Här fick jag och Madde knåpa ihop en egen mix, men det gick riktigt bra. Den glutenfria degen blev riktigt god måste jag säga. Den var lagom söt för det lite sura innehållet. Så i Tommys ära kommer här receptet.

Pajdeg:

5 dl glutenfri mjölmix med mjölk
2 msk socker
150 g kallt smör
3 msk kallt vatten

1. Blanda mjölet och sockret. Smula med fingrarna eller matberedare in smöret (lättast om smöret delas i små bitar).
2. När detta är väl blandat så att det inte finns några stora smörklumpar så häller man i vattnet, riktigt kallt ska det vara. Blanda med händerna tills det sitter ihop i en stor degklump. Den blir väldigt kletig och faller lätt isär.
3. Kyl degklumpen i minst 30 min.

Resten:

3 äggulor
1 1/2 dl socker
2 1/2 dl lätt crème fraiche
2 msk glutenfri mjölmix
1 citron
300 g hallon

1. Tvätta och riv skalet från citronen. Pressa sedan ur saften.
2. Blanda allt utom hallonen till en jämn smet.
3. Tryck ut pajdegen i en pajform som är ca 25 cm i diameter (den är för kletig för att kavlas). Se till att den täcker hela botten och kanterna och är jämntjock ca 1/2 cm. Den ska inte förgräddas.
4. Häll ut smeten i pajskalet. Strö hallonen ovanpå (ni får säkert plats med fler hallon än vi hade om ni vill).
5. Grädda i ugnen på 160 grader i ca 35-40 minuter. Låt svalna lite.

Servera gärna med vaniljglass, för det kan jag tänka mig blir en riktigt bra blandning. Det söta som bryter mot det sura.

1 kommentar:

chili sa...

tittar in o önskar dej en glad midsommar:)