tisdag 20 maj 2008

Fransk chokladkaka

Så har vi då chokladkakan som fick David att skriva att jag "makes state-of-the-art chocolate" och Tommy att fria för två dagar sedan (tyvärr fick jag tacka nej :P). Kakan är en lyxig version av en kladdkaka, mycket 'fluffigare' konsistens och chokladigare. Jag skulle nog vilja kalla detta mitt bästa recept. So here goes..

Ingredienser:

175 g mörk choklad
175 g smör
2 dl socker
3 ägg
1 dl vetemjöl (eller glutenfritt tydligen)

1. Smält chokladen och smöret tillsammans i en stor kastrull, rör om ibland.
2. Rör ner sockret.
3. Separera äggulor och äggvitor. Blanda i äggulorna i chokladen.
4. Blanda i mjölet i chokladsmeten.
5. Vispa äggvitorna separat, med überren bunke och visp, till hårt skum (så att bunken kan hållas uppochner utan att något rinner/faller ur). Vänd försiktigt ner i smeten.
6. Häll i smord, rund form ca 24 cm i diameter och gärna med löstagbar kant. Grädda i nedre delen av ugnen i 25-30 minuter och 175 grader. Kakan ska vara kladdig men inte smetig i mitten.

Underbart gott!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Måste bara fråga: Har du möjligen receptet på den underbara chokladtårtan du har till vänster på bilden i din blogg? :) Det är PRECIIIIIIIS en sån som jag letar efter recept till!
Kram Maria