tisdag 20 maj 2008

Tetris-cake

Älskad av många. Receptet är från början min gammelmormors och då kallas kakan Sabina-kaka. Krämen på är dock mammas. Kakan görs i långpanna, men eftersom den då blir mycket tunnare än jag minns misstänker jag att min kära mor gjorde dubbelsats av smeten. Nästa gång ska jag prova och se.

Ingredienser:

2 ägg
3 dl socker
1 1/2 mjölk
150 g smör
4 1/2 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 msk kakao

1. Smält smöret och låt kallna.
2. Vispa socker och ägg poröst.
3. Blanda det torra separat (i plastpåse?) och blanda i (Jag har upptäckt att det är mycket lättare att blanda i lite av det torra och och sen lite av mjölken, lite av det torra, osv. Då blir det lättare att undvika klumpar. Det kanske låter jobbigt och krångligt, men det är inte hälften så besvärligt som att försöka få bort klumparna i en blöt smet). Blanda sedan i mjölken och smöret till en slät smet.
4. Häll i en smord långpanna. Grädda i 10-15 min på 175 grader. Provstick så att kakan inte är smetig i mitten. Låt kakan svalna.
5. Medan kakan svalnar rör du ihop krämen. Eftersom det är samma kräm som här så tänker jag inte skriva ner receptet igen. Gör en hel sats (alltså på 75 g smör).
6. Bred på krämen på kakan. Om du vill kan du också ha på kokos eller strössel (brukar barn älska) på kakan. Skär den sedan i rutor.

Lycka till!

1 kommentar:

Sydow sa...

TETRIS-CAKE! <3

It has + 10 in yummieness *nods*