fredag 9 maj 2008

Chokladmousse

Det här är Nigellas version av snabbmousse. Den innehåller nämligen inga ägg, och ska alltså vara mindre krånglig. Se hur lätt hon får det att se ut här. Det som gör det här svårare än det borde vara och mer tidskrävande är att chokladsmeten måste kallna till en *lagom* temperatur. Om den är för varm smälter den vispade grädden och är den för kall börjar den stelna och klumpar sej. Hur vet jag det här? Jag har provat båda varianterna :P En sak till; det står att det ska vara för sex portioner, men ni kan nog få det till sju-åtta. Denna mousse är nämligen jättemättande. Den har dock en klar fördel; ingen salmonella-risk XD (eftersom den inte innehåller råa ägg). Här får ni i alla fall receptet:

Ingredienser:

150 g mini-marshmallows (går att bryta isär stora också.
50 g smör
250 g mörk choklad (i chip-form är att föredra eftersom de smälter snabbare)
4 msk vatten
284 ml grädde (bloody englishmen, vem annars säljer 284 ml förpackningar?)
1 tsk vaniljextrakt
(vitchoklad att riva på som dekoration)

Koka upp vattnet. Bryt chokladen i bitar ner i en kastrull och ös i alla marshmallows , smöret (skuret i mindre bitar) och vattnet. Smält ihop det. Låt kallna till *lagom* temperatur. Vispa grädden och vaniljen. Vänd försiktigt ner chokladsmeten i grädden. Klicka upp i portionsskålar (vinglass ser classy ut).

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag ska försöka mig på denna dessert igen idag. Blev klumpar förra gången när jag lät smeten stå i kylen XD haha. Ska testa med att röra om smeten ett par gånger medan den kallnar.