fredag 9 maj 2008

Jordnötssmörsmuffins med chokladglasyr

Antons favoriter. Jag kommer att fortsätta fila på det här receptet, men för Antons skull hamnar det nu på bloggen ändå. Ska jag vara ärlig kommer det från början från en Disney-kokbok jag fick som liten (vilket också är varför det bryter alla bakningen naturlagar, t.ex. att vispa en massa efter att bakpulvret tillsätts, och överhuvudtaget allt bakpulver!). Glasyren har jag dock lagt till själv (figures, eftersom den tillför CHOKLAD!!).

Ingredienser till muffins:

50 g smält smör
1 dl socker
1 ägg
1 dl mjölk
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl vetemjöl
3 msk jordnötssmör

1. Smält smöret och låt svalna.
2. Blanda smöret och sockret tills det är pösigt. Vispa i ägget.
3. Blanda mjölet och bakpulvret (i en plastpåse så spar du disk) och vispa ner. Tillsätt mjölken och vaniljsocker. Vispa mer. Sist blandar du i jordnötssmöret.
5. Fyll formarna till 1/3, med hjälp av en sked. Grädda på 175 grader i ca 15 min. Låt svalna lite.

Ingredienser till glasyr:

(okej jag är lat, ni behöver ungefär 1/4 av det här, do the math.)
75 g rumstempererat smör
1 1/2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
2 msk apelsinmarmelad (undvik skalbitar)
2 msk kakao

Rör smöret smidigt (mosa med en gaffel). Rör i resten och blanda till en slät kräm. Bred på glasyren på dina muffins. Gott!

Inga kommentarer: